Themalijn kerk & toerisme

Herkenbaar: de verlaten kerkgebouwen hebben nog hun uitstraling, maar de deuren blijven dicht. Ik leg uit hoe religieus erfgoed en toerisme (al eeuwenlang) samengaan en hoe verschillende soorten bezoekers mogelijk zijn.

Het model dat ik daarvoor ontwikkelde, gaat uit van vier manieren om het religieus erfgoed te positioneren. Dat geeft zicht op welke kansen er liggen en welke potentiële doelgroepen benaderd kunnen worden. Het religieus erfgoed in een regio wordt in samenhang gepresenteerd.

Deze themalijn is zeer geschikt voor regio- en citymarketeers, ambtenaren vrije tijd & economie en ambtenaren erfgoed, lokale ondernemers, en kerkeigenaren.

U weet straks hoe u bezoekers kunt ‘sturen’ naar uw locatie; religieus erfgoed toegankelijk kunt maken voor verschillende soorten bezoekers; draagvlak creëert bij betrokkenen om uw erfgoed te openen voor ander publiek.

Wat levert het op:

  • Inzicht in kansen in de eigen regio en potentiële doelgroepen.
  • Een duidelijk plan/positionering om u te verbinden aan deze doelgroepen.
  • Handvatten om het erfgoed toegankelijk te maken en te positioneren.
  • Een visie om uw erfgoed te koppelen aan ander erfgoed in de regio om interessante wandel- en fietsroutes te maken.
  • Samenwerkingspartners in beeld om draagvlak en exploitatie te versterken, denk aan de lokale winkeliers, kerkeigenaren, vrijwilligers, jongeren, toeristenorganisaties.
  • Een ontwerp voor een klooster- en kerkenreis: nationaal, regionaal en/of lokaal wordt het religieus erfgoed in een samenhangend aanbod gepresenteerd.
  • Een plan over de wijze waarop historische heiligdommen kunnen worden gecombineerd met eigentijdse beleving, musea en cultuur.

TERUG NAAR DE OVERIGE DIENSTEN →